ŠPP tvoří:
Výchovná poradkyně: Mgr. Jana Švardalová
E-mail: svardalova@zs-proskovice.cz,
telefon: 596 768 290
Ředitelka školy: Mgr. Eva Paličková
E-mail: reditel@zs-proskovice.cz, telefon: 596 768 290,
606 792 218
Školní metodička prevence: Mgr. Jana
Vahalíková
E-mail: vahalikova@zs-proskovice.cz,
telefon: 596 768 290
Sociální pedagožka: Mgr. Tereza Kuchtová
E-mail: kuchtova@zs-proskovice.cz, telefon: 596 768 290
Konzultační hodiny: vždy po předem domluveném termínu (mailem,
telefonicky, osobně)
Cíl ŠPP:
V souladu s vyhláškou č.72/2005 Sb. v platném znění o poskytování
poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zabezpečuje
naše škola poradenské služby ve škole výchovným poradcem, školním metodikem
prevence a sociálním pedagogem, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli,
případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Ve škole jsou zajišťovány
poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu žáků a vzdělávacím
potřebám žáků školy zaměřené na:
·
prevenci školní neúspěšnosti,
·
primární prevenci rizikového chování,
· odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním
znevýhodněním,
·
péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků,
· průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů
pro jeho snižování,
·
metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně
pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy.
Standardní činnosti výchovného poradce:
I. Poradenské činnosti:
a) Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání
vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně
spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky
s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
b) Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích
potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských
zařízeních.
c) Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování
podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a
intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
d) Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům
školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u
těchto žáků.
II. Metodické a
informační činnosti:
a) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
·
s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory,
·
s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami,
·
s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
·
v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
b) Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým
pracovníkům školy.
c) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách, integrace,
individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
d) Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských
zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech
využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
e) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně
osobních údajů.
f) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti
výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Standardní činnosti školního metodika prevence:
I. Metodické a
koordinační činnosti:
a) Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci
minimálního preventivního programu školy.
b) Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na
prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání,
zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního
chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového
chování.
c) Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti
prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění
rizikového chování.
d) Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence
rizikového chování.
e) Individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se
sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně
ovlivňují jejich vzdělávání.
f) Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování
multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců;
prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů,
které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
g) Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které
mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem
preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými,
preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a
institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
h) Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na
intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
ch) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování
v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
i) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti
školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
II. Informační činnosti:
a) Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového
chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické
primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
b) Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných
informací a zkušeností.
c) Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro
oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy,
středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických
zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních
organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a
dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
d) Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným
zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
Primární úkoly sociálního pedagoga:
a) Ochrana a podpora sociálně znevýhodněných žáků
(zneužívání, zanedbávání, traumatizovaní žáci atp.).
b) Prevence a předcházení rizik spojených
s oblastí chování.
c) Zvyšování povědomí a vzdělávání pedagogů naší
základní školy v rámci sociálních otázek.
d) Upevňování komunitního charakteru školy.
Standardní činnosti sociálního pedagoga:
a) Spolupráce s dalšími orgány a organizacemi (obce, zdravotnická zařízení, policie, soudy, státní zastupitelství atp.).
b) Zprostředkování sociálně
právního poradenství a sociální terapie.
c) Zprostředkování pomoci s odborně poradenskými a zdravotnickými pracovišti a dalšími odbornými zařízeními.
d) Spolupráce se zákonnými zástupci, vytváření a udržování kontaktu a kladného vztahu v oblasti vzdělávání.
e) Zaměření na rychlé odhalení
žáků v ohrožení – zanedbávání, sociálně patologické jevy, kriminalita atp.
f) Poskytování a
zprostředkování pomoci rodinám, které nejsou schopny vytvořit správné podmínky
pro domácí přípravu žáků.
g) Organizace mentorských
programů, exkurzí, dnů otevřených dveří ve spolupráci s ostatními
zaměstnanci.
h) Organizace a realizace
tematických programů týkajících se prevence a sociálně patologických jevů ve
spolupráci s metodičkou prevence.
ch) Pomoc při rozvoji
osobnosti a sociální výchově.
i) Provádí přímou práci
s třídními kolektivy. Podpora týmové práce.
j) Poskytuje konzultace směrem
ke vztahovým problémům žáků ve třídách a k žákům vykazujícím dlouhodobě
problémové chování.
k) Nabízí řešení
konfliktních situací a poradenské činnosti, zabývání se rodinnou situací žáka
(nastavení domácí přípravy do školy, začlenění dítěte
do třídního kolektivu, rodinné a existenční problémy) a poradenství
v oblasti spolupráce s dalšími subjekty.
l) Spolupráce se zákonnými
zástupci žáků, pracovníky pedagogicko-psychologické poradny, lékaři, policií,
pracovníky jiných škol a školských zařízení.