ŠPP tvoří:
Výchovná
poradkyně: Mgr. Jana Švardalová
E-mail:
svardalova@zs-proskovice.cz, telefon: 596 768 290
Ředitelka
školy: Mgr. Eva Paličková
E-mail:
reditel@zs-proskovice.cz, telefon: 596 768 290, 606 792 218
Školní
metodička prevence: Mgr. Jana Vahalíková
E-mail:
vahalikova@zs-proskovice.cz, telefon: 596 768 290
Sociální
pedagožka: Mgr. Tereza Kuchtová
E-mail:
kuchtova@zs-proskovice.cz, telefon: 596 768 290
Školní
speciální pedagožka: Mgr. Zuzana Matulová, od 2. 1. 2023 z projektu OP JAK
E-mail: matulova@zs-proskovice.cz,
telefon: 731 318 634
Konzultační
hodiny: vždy po předem domluveném termínu (mailem, telefonicky, osobně)
Cíl ŠPP:
·
iniciace aktivit vedoucích k vylepšení
sociálního klimatu školy - posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy,
·
rozšíření oblastí primární prevence,
·
zkvalitnění péče o děti se speciálními
vzdělávacími potřebami,
·
vytvoření systému včasného odhalování
problémových projevů chování ve škole,
·
omezení školní neúspěšnosti,
·
přispívání k příjemné atmosféře ve škole tak,
aby se v ní žáci, učitelé i zaměstnanci cítili dobře a spokojeně.
V souladu s vyhláškou č.72/2005 Sb. v platném znění o
poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
zabezpečuje naše škola poradenské služby ve škole výchovným poradcem, školním
metodikem prevence a sociálním pedagogem, kteří spolupracují zejména s třídními
učiteli, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Ve škole jsou
zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu žáků a vzdělávacím
potřebám žáků školy zaměřené na:
·
prevenci školní neúspěšnosti,
·
primární prevenci rizikového chování,
·
odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního
prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním,
·
péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných
žáků,
·
průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s
neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování,
·
metodickou podporu učitelům při aplikaci
psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací
činnosti školy
Standardní činnosti výchovného poradce:
I. Poradenské činnosti:
a) Vyhledávání a
orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost
a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě,
kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného
opatření v 1. stupni.
b)
Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb
a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských
zařízeních.
c) Spolupráce se
školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky
se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami.
d) Příprava
podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole,
koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými
poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
II. Metodické a informační činnosti:
a) Metodická
pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
·
s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické
podpory,
·
s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání
žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
·
s tvorbou a vyhodnocováním individuálních
vzdělávacích plánů,
·
v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
b)
Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým
pracovníkům školy.
c) Metodická
pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách, integrace, individuálních
vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
d) Poskytování
informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v
regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb
žákům a jejich zákonným zástupcům.
e) Shromažďování
odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských
zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
f) Vedení
písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného
poradce, navržená a realizovaná opatření.
Standardní činnosti školního metodika
prevence:
I. Metodické a koordinační činnosti:
a) Koordinace
tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního
preventivního programu školy.
b) Koordinace a
participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví,
závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami,
rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů
sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
c) Metodické
vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového
chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění
rizikového chování.
d) Koordinace
vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového
chování.
e) Individuální
a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými
problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich
vzdělávání.
f) Koordinace
přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do
vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto
procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s
přijímáním odlišnosti.
g) Koordinace
spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci
problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v
poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími
odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence
rizikového chování.
h) Kontaktování
odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči
v případě akutního výskytu rizikového chování.
ch)
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v
souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
i) Vedení
písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního
metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
II. Informační činnosti:
a) Zajišťování a
předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách
programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence
pedagogickým pracovníkům školy.
b) Prezentace
výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a
zkušeností.
c) Vedení a
průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence
rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek
výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení,
Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních
organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších
zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
d) Předávání
informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům,
pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
Primární úkoly sociálního pedagoga:
a) Ochrana a
podpora sociálně znevýhodněných žáků (zneužívání, zanedbávání, traumatizovaní
žáci atp.).
b) Prevence a
předcházení rizik spojených s oblastí chování.
c) Zvyšování
povědomí a vzdělávání pedagogů naší základní školy v rámci sociálních otázek.
d) Upevňování
komunitního charakteru školy.
Standardní činnosti sociálního pedagoga:
a) Spolupráce s
dalšími orgány a organizacemi (obce, zdravotnická zařízení, policie, soudy,
státní zastupitelství atp.).
b)
Zprostředkování sociálně právního poradenství a sociální terapie.
c)
Zprostředkování pomoci s odborně poradenskými a zdravotnickými pracovišti a
dalšími odbornými zařízeními.
d) Spolupráce se
zákonnými zástupci, vytváření a udržování kontaktu a kladného vztahu v oblasti
vzdělávání.
e) Zaměření na
rychlé odhalení žáků v ohrožení – zanedbávání, sociálně patologické jevy,
kriminalita atp.
f) Poskytování a
zprostředkování pomoci rodinám, které nejsou schopny vytvořit správné podmínky
pro domácí přípravu žáků.
g) Organizace
mentorských programů, exkurzí, dnů otevřených dveří ve spolupráci s ostatními
zaměstnanci.
h) Organizace a
realizace tematických programů týkajících se prevence a sociálně patologických
jevů ve spolupráci s metodičkou prevence.
ch) Pomoc při
rozvoji osobnosti a sociální výchově.
i) Provádí
přímou práci s třídními kolektivy. Podpora týmové práce.
j) Poskytuje
konzultace směrem ke vztahovým problémům žáků ve třídách a k žákům vykazujícím
dlouhodobě problémové chování.
k) Nabízí řešení
konfliktních situací a poradenské činnosti, zabývání se rodinnou situací žáka
(nastavení domácí přípravy do školy, začlenění dítěte do třídního kolektivu,
rodinné a existenční problémy) a poradenství v oblasti spolupráce s dalšími
subjekty.
l) Spolupráce se
zákonnými zástupci žáků, pracovníky pedagogicko-psychologické poradny, lékaři,
policií, pracovníky jiných škol a školských zařízení.
Standardní činnosti školního speciálního
pedagoga:
I. Diagnostika a depistáž:
a) Spolupráce
při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a
školního poradenského pracoviště.
b) Vyhledávání
žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodného
preventivního, zejména stimulačního, nebo intervenčního programu.
c) Vyhledávání
žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně
pedagogické péče.
d) Vytyčení
hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a
mimo ni a stanovené druhu, rozsahu, frekvence, a trvání intervenčních činností.
e) Diagnostika
speciálních vzdělávacích potřeb žáka, zejména shromažďování údajů o žákovi,
včetně anamnézy rodinné a osobní, dále speciálně pedagogická diagnostika,
zejména při vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním
prostředí, speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní,
počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich
vyhodnocení.
f) Screening,
ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb a rizika
vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
II. Konzultační, poradenské a intervenční
práce:
a) Intervenční
podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.
b) Dlouhodobá i
krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování
podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti,
reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se žákem s rizikem vzniku
speciálních vzdělávacích potřeb.
c) Dlouhodobá i
krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační,
kompenzační a stimulační činnosti; se skupinami žáků s rizikem vzniku
speciálních vzdělávacích potřeb.
d) Participace
na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku
speciálních vzdělávacích potřeb ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem
odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s
ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy.
e) Průběžné
vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích
potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
f) Úpravy
školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
g) Individuální
konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči
žáka/zákonnými zástupci.
h) Individuální
konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb
a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
ch) Konzultace s
pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
III. Metodické, koordinační a vzdělávací
činnosti:
a) Příprava a
průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na
škole.
b) Participace
na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů,
plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny
žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních
vzdělávacích potřeb.
c) Besedy a
osvěta zejména zákonným zástupcům.